Wortelkanaalbehandeling: Wat Is Het En Waarom Is Het Nodig?

Ondervindt u hevige en constante pijn aan uw kies? Dan is de kans relatief groot dat u een wortelkanaalbehandeling zult moeten ondergaan bij de tandarts. Deze behandeling is nodig wanneer het levende deel, ofwel de pulpa. Van uw tand of kies dermate ontstoken is dat de tandarts de zenuw moet verwijderen om u van de pijn af te helpen. Bij een wortelkanaalbehandeling wordt er niet gewacht tot de pulpa afsterft, wat ernstige ontstekingsverschijnselen en hevigere pijnsymptomen kan voorkomen.

Ontstoken tandweefsel zal niet meer genezen

Uw tanden en kiezen bestaan uit een kroon en één of meerdere wortels. De kroon is het deel dat zichtbaar is en de wortels zorgen ervoor dat de tand of kies stevig in uw mond vast blijft zitten. Elke wortel van een tand of kies bevat een kanaal; het wortelkanaal. In het wortelkanaal zitten zenuwvezels en kleine bloedvaten. Het is noodzakelijk om een wortelkanaalbehandeling uit te voeren wanneer het weefsel van uw tand of kies ontstoken is, omdat ontstoken tandweefsel niet meer te genezen is. Om verdere en diepere verspreiding van bacteriën te voorkomen is het dus belangrijk dat het beschadigde en ontsteken weefsel verwijderd wordt.

Wortelkanaal-behandeling: Wat Is Het En Waarom Is Het Nodig?

Wat is de oorzaak van ontstoken tandweefsel?

Ontstoken tandweefsel wordt veelal veroorzaakt door tandbederf of een lekkende vulling. Wanneer u een harde klap of val meegemaakt heeft kan dat ook leiden tot ontsteking van uw tandweefsel. Een ontsteking ontstaat veelal door de aanwezigheid van bacteriën die uw tandweefsel aantasten en herstel hiervan onmogelijk maken. Deze ontsteking geeft niet altijd hevige pijnklachten; er zijn ook mensen die geen hinder ondervinden van ontstoken tandweefsel. Heeft u last van gevoelige tanden bij het drinken van koude of warme dranken? Dit kan een signaal zijn dat uw tandweefsel beschadigd is. Het is belangrijk dat het beschadigde tandweefsel zo spoedig mogelijk verwijderd wordt door de tandarts om verspreiding van de ontsteken te voorkomen. Wanneer dit ontstoken weefsel niet verwijderd wordt zal het tandweefsel afsterven en kan de ontsteking zich naar uw kaakbot uitbreiden, waardoor het kaakbot rondom uw tanden of kiezen verloren kan gaan. Wanneer er kaakbot blijft verdwijnen bestaat de kans zelfs dat tanden of kiezen uit gaan vallen. Een kaakbotontsteking is aan te tonen wanneer u uw mond dichtbijt. Wanneer uw tand of kies te hoog aanvoelt en zorgt voor een onaangenaam gevoel kan het wijzen op een ontsteking. Dit klinkt allemaal vrij beangstigend, want niemand wil rondlopen met hevige pijnklachten. Zorg er daarom voor dat u bij symptomen uw tandarts raadpleegt over de mogelijkheden.

Wat gebeurt er tijdens een wortelkanaalbehandeling?

Een wortelkanaalbehandeling wordt gedaan onder een plaatselijke verdoving wanneer uw tandweefsel nog (gedeeltelijk) levend is. Een verdoving is niet altijd nodig, bijvoorbeeld wanneer het tandweefsel al afgestorven is en er geen gevoel meer in het weefsel rondom de tand of kies zit. Uw tandarts zal meestal beginnen met het nemen van één of meerdere röntgenfoto’s zodat het verloop van de behandeling goed gemonitord en gecontroleerd kan worden. De tandarts zal uw tand of kies ‘open maken’ zodat het ontstoken weefsel goed en zonder problemen verwijderd kan worden. Het wortelkanaal zal daarna gereinigd worden met kleine vijltjes en een desinfecterende spoelvloeistof. Na het reinigen wordt het wortelkanaal gevuld en zal de tandarts uw tand of kies dichtmaken met een vulling. Wanneer de tand of kies ernstig verzwakt is kan het noodzakelijk zijn om een kroon te plaatsen zodat uw tand nog lang mee kan gaan zonder dat u enige problemen ondervindt.

Ondervindt u napijn?

Tijdens een wortelkanaalbehandeling wordt uw tand of kies uitvoerig gereinigd met ontsmettingsmiddel om ervoor te zorgen dat de bacteriën geen kans krijgen om te overleven en zich verder te verspreiden. Een wortelkanaalbehandeling zorgt veelal voor irritatie van de tand of kies die behandeld wordt. Deze pijn kan tot enkele dagen na de behandeling voortduren. Deze napijn kunt u onderdrukken door pijnstillers zoals ibuprofen of paracetamol te gebruiken. De napijn van de behandeling zal maximaal vijf tot zeven dagen duren. In een enkel geval kan het zijn dat de pijn aanhoudt en zich een ontsteking rondom het behandelde gebied vormt. Wanneer dit het geval is zal de tandarts een antibioticum voorschrijven waarmee de ontsteking moet verdwijnen. Maar maakt u zich geen zorgen, dit komt zelden voor.

Horrorverhalen

Er zijn regelmatig verhalen te lezen van mensen die een wortelkanaalbehandelingen hebben ondergaan en hier een hevige pijn aan ondervonden. Helaas wordt er weinig gezegd over de mensen die het allemaal wel mee vinden vallen. Het is per persoon verschillend hoeveel last en pijn u ervan ondervindt. Het is daarom ook niet vooraf te bepalen hoe veel pijn een behandeling zal doen. Bent u bang voor de wortelkanaalbehandeling? Overleg dan eerst met uw tandarts en overleg uw zorgen en eventuele angsten. Het is beter om een wortelkanaalbehandeling uit te voeren voordat de infectie zich verspreidt naar de rest van uw gebit. Daarom is het altijd verstandiger en gezonder voor uw gebit om te zorgen dat u met klachten direct naar uw tandarts gaat, voordat ze erger kunnen worden en hevigere behandelingen met zich mee kunnen brengen. Een belangrijke tip van de tandarts is om twee keer per jaar op controle te gaan en goed voor uw gebit te zorgen. Op deze manier kunnen eventuele problemen voorkomen worden, waardoor de behandeling aangenamer zal zijn en sneller zal verlopen.