Angst Voor De Tandarts

Ongeveer een kwart van de Nederlanders is bang voor de tandarts. Sommigen zijn zelfs zo bang, dat ze helemaal geen bezoek meer durven te brengen aan de tandarts. Dit kan ervoor zorgen dat eventuele problemen aan tanden, kiezen of tandvlees verergeren omdat ze niet behandeld worden. Gelukkig zijn er verschillende manieren om met deze angst om te gaan of deze geheel te overkomen. Mensen die een bezoek aan de tandarts ontwijken kunnen zichtbare problemen ondervinden aan hun gebit. Niet alleen inwendige problemen kunnen u pijn en ontstekingen bezorgen, ook het aanzicht van uw gebit zal achteruitgaan. Dit zorgt voor een onaangenaam gezicht en kan uw zelfvertrouwen schaden.

Wat kunnen de oorzaken zijn?

Er kunnen verschillende, uiteenlopende oorzaken zijn van angst voor de tandarts. In de meeste gevallen heeft de persoon met angst het nodige meegemaakt bij de tandarts. Het kan zijn dat in het verleden een behandeling bij uw tandarts niet helemaal gelopen is zoals het hoort, of dat u een bezoek aan de tandarts associeert met pijn. Het kan ook zo zijn dat de angst voor de tandarts is doorgeven door een familielid of vriend(in), waardoor u er steeds meer van overtuigd raakt dat u beter weg kunt blijven bij de tandarts. Gelukkig gaan de meeste mensen die opzien tegen een bezoek aan de tandarts wel gewoon voor controle. In veel gevallen komt de angst pas opzetten wanneer er bijvoorbeeld geboord of een andere ingreep gedaan moet worden. Er zijn ook mensen die bang zijn voor de pijn van een ingreep, zonder bang te zijn voor een bezoek aan de tandarts zelf.

Voorkomen in plaats van verhelpen

Het is belangrijk dat een persoon vanaf jonge leeftijd meekrijgt dat een bezoek aan de tandarts noodzakelijk en niet eng is. Op deze manier kunt u de eventuele angstige gedachten laten verdwijnen en zal een kind zich meer op zijn of haar gemak voelen. Uit onderzoek is gebleken dat het zeker helpt om uw kind te ondersteunen en niet bang te maken voor de tandarts. Vooral voor jonge kinderen is het belangrijk dat één van de ouders aanwezig is tijdens de controle of behandeling. Oudere kinderen willen soms liever alleen gaan, wat op zijn beurt weer zorgt voor een grotere mate van zelfvertrouwen. Wanneer u als ouder bij de controle of behandeling van uw kind aanwezig bent, wordt het aangeraden om geen valse beloftes te doen en de tandarts gewoon zijn werk te laten doen. Wanneer u een kind vertelt dat de behandeling geen pijn doet en uw kind ondervindt toch pijn van de behandeling, is het mogelijk dat het vertrouwen afneemt en een kind sneller angstig zal raken bij de volgende behandeling.

Veel tandartsen hebben een doosje met kleine presentjes wanneer een kind zich flink gehouden heeft tijdens een bezoek aan de tandarts. Dit kan een stuiterbal of een ander kleinigheidje zijn, maar uw kind zal een bezoek aan de tandarts zeker gaan associëren met een fijne afloop. U kunt ook zelf een leuke beloning verzinnen, zoals een uur later naar bed of een ander kleinigheidje. Let wel op dat u geen beloftes voorafgaand aan een tandartsbezoek doet, want het is beter om uw kind achteraf te belonen.

Hoe kunt u over uw angst heen komen?

De spookverhalen van vroeger zijn allang verleden tijd. Door moderne technologische ontwikkelingen zijn bezoeken aan de tandarts lang niet meer zo eng als vroeger en hoeft u zich geen zorgen te maken. Door middel van bijvoorbeeld plaatselijke verdovingen kan vrijwel elke behandeling tegenwoordig pijnloos uitgevoerd worden.

Wel is het altijd belangrijk om met uw tandarts te praten en overleggen over uw angsten. Zo kan uw tandarts ook beter inschatten wat voor u de beste aanpak is om zo min mogelijk angst te ervaren. Door overleg creëert u tevens een gevoel van wederzijds vertrouwen en kan uw tandarts bijvoorbeeld meer tijd vrijmaken wanneer u een behandeling moet ondergaan. Ook kan het fijn zijn om te weten wat u precies te wachten staat tijdens een controle of behandeling. Vaak worden mensen gerustgesteld wanneer blijkt dat het allemaal wel mee gaat vallen en neemt de angst af. Bij veel mensen kan de angst verminderen wanneer ze weten wat er precies gaande is. Wanneer u angstig bent voor een bezoek aan de tandarts kan een gevoel van controle over de situatie u goed doen. Spreek bijvoorbeeld met uw tandarts af dat u uw hand opsteekt wanneer u behoefte heeft aan een pauze of om aan te geven dat u pijn ervaart. Op deze manier houdt u de controle en kunt u gevoelens van extreme angst en onvermogen vermijden.

Extreme angst: een fobie voor de tandarts

Wanneer u op alle mogelijke manieren een bezoek aan de tandarts probeert te vermijden is er sprake van een fobie voor de tandarts. Mensen met een fobie vermijden de bron van hun angst en iemand met een tandartsfobie zal er dus alles aan doen om niet naar de tandarts te moeten. Des te langer u een controle of behandeling uitstelt, des te groter de kans wordt dat de benodigde behandelingen zwaarder worden. Omdat uw gebit achteruit gaat en er geen tussentijdse controles of behandelingen plaatsvinden die ervoor zorgen dat uw gebit sterk blijft, is de kans groot dat de problemen zich opstapelen.

Het helpt vaak om met anderen te praten over uw angst. Deze mensen kunnen u motiveren en ondersteunen bij het vinden van de juiste hulp. Vraag gerust aan vrienden of kennissen wat hun ervaring bij hun eigen tandarts is. Zo hoort u verschillende meningen en kunt u zelf besluiten welke tandarts bij u past. Het is belangrijk dat u zelf de eerste afspraak maakt, zodat u zich niet gedwongen en benauwd voelt. Wanneer u een eerste afspraak maakt kunt u aangeven dat het enkel een controle en kennismaking betreft en dat er de eerste keer niks aan uw gebit gedaan zal worden.

Hoe erg uw angst ook is, er is altijd een tandarts die ervoor kan zorgen dat u niet bang hoeft te zijn. Dit is afhankelijk per persoon, maar het is altijd belangrijk om te voorkomen in plaats van te verhelpen. Praat vooraf met uw tandarts en bespreek uw angsten, zodat niemand voor verassingen komt te staan. Er bestaan tevens ook speciale angsttandartsen en het is ook mogelijk om een behandeling onder narcose te ondergaan, door middel van lachgas sedatie. Dit zorgt voor dermate ontspanning dat u minder pijn en angst zult voelen.