Een Tand Of Kies Laten Trekken Bij De Tandarts: Zo Gaat Dat

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een tand of kies getrokken moet worden. In de meeste gevallen gaat het om een tand of kies die aangetast is door tandbederf of een tandvleesontsteking en daarom dus niet meer behouden kan worden. Het kan ook voorkomen dat er tanden of kiezen getrokken moeten worden omdat er ruimte gemaakt moet worden voor bijvoorbeeld het plaatsen van een beugel. Bij verstandskiezen kan het voorkomen dat er simpelweg niet genoeg ruimte in het gebit is voor de kiezen, wat betekent dat ze getrokken moeten worden om irritaties en ontstekingen te voorkomen. Verstandskiezen kunnen ook onder de oppervlakte van het tandvlees blijven zitten waardoor u pijnklachten of irritaties kunt ervaren; in de meeste gevallen wordt de kies dan ook getrokken om verdere problemen te voorkomen.

Een prettig aangezicht

Na het trekken van een tand of kies ontstaat er een lege plek in de mond, wat andere tanden en kiezen in de gelegenheid stelt om te gaan ‘wandelen’. Dit betekent dat ze bewegen van hun vaste positie afwijken en de beschikbare ruimte opzoeken. Buitenom het feit dat uw gebit zich dus scheef kan ontwikkelen, ziet het er ook niet erg mooi uit om een gat in uw gebit te hebben. Daarom is het vaak noodzakelijk om het gat op te vullen. Dit kan op verschillende manieren gedaan worden, zoals het plaatsen van een prothese, plaatje, frameprothese, brug of implantaat. Voor alle mogelijkheden kunt u informeren bij uw tandarts en overleggen wat het beste bij uw situatie past.

Een Tand Of Kies Laten Trekken Bij De Tandarts: Zo Gaat Dat

De voorbereiding op het trekken van uw tand of kies

De afspraak is gemaakt, de datum komt steeds dichterbij en u bent toch enigszins zenuwachtig over wat u kunt verwachten. Voordat u uw tand of kies laat trekken is het verstandig om goed te eten. Een behandeling of ingreep ondergaan op een lege maag voelt vaak niet prettig. Indien u geneesmiddelen slikt, kunt u deze gewoon innemen zoals elke andere dag. Wanneer u antistollingsmiddelen (bloedverdunners) gebruikt, is het wel noodzakelijk dat u dit ruim van tevoren aan uw tandarts meldt. Het is namelijk zo dat u in overleg met uw behandelend arts waarschijnlijk enige tijd moet stoppen met het gebruik van deze antistollingsmiddelen. Ook bij het gebruik van andere geneesmiddelen is het aangeraden om uw tandarts hiervan op de hoogte te brengen.

Hoe wordt een tand of kies getrokken?

Voordat de tandarts begint aan de ingreep zult u altijd eerst verdoofd worden. Zodra de verdoving ingewerkt is zal de tandarts het tandvlees rond de tand of kies voorzichtig wat losser maken. Tegelijkertijd probeert de tandarts al een beetje beweging in de tand of kies te krijgen zodat het trekken vergemakkelijkt wordt. U kunt hierbij een vervelend gevoel ervaren maar het is niet pijnlijk. Hierna zal de tandarts een tang, hevel en/of andere instrumenten gebruiken om de tand of kies te trekken. In sommige moeilijkere gevallen kan het zijn dat u doorverwezen wordt naar de kaakchirurg. Dit is meestal het geval bij verstandskiezen. Ook hier zal de kaakchirurg een tang, hevel en/of andere instrumenten gebruiken om goed bij de tand of kies te kunnen. Ook dit gebeurt vrijwel pijnloos en duurt niet lang. Soms moet er een sneetje/incisie in het tandvlees worden gemaakt om beter bij de tand of kies te kunnen komen. Het kan ook noodzakelijk zijn dat er met een boortje wat bot moet worden verwijderd naast de tand of kies, om deze makkelijker te kunnen verwijderen.

Na het trekken van de tand of kies beoordeelt de tandarts of de wond gehecht moet worden. Dit is onder andere afhankelijk van de grootte van de wond maar ook bijvoorbeeld van de kans op nabloedingen na de ingreep. Als de wond gehecht wordt, kan de tandarts of kaakchirurg hechtdraad gebruiken dat naar verloop van tijd vanzelf oplost zodat u niet terug hoeft om het te laten verwijderen. Daarnaast wordt vaak gebruik gemaakt van niet-oplosbare hechtingen. De reden hiervoor kan zijn, dat de hechtingen minder snel loskomen en minder vuil/plak vasthouden (de zogenoemde mono-filament hechtdraden).

De tand of kies is getrokken; en nu?

Wanneer de verdoving na ongeveer één tot vier uur uitgewerkt is, kunt u pijnklachten verwachten. Dit is normaal en hier hoeft u zich geen zorgen over te maken. In de meeste gevallen kunt u de pijn onderdrukken door ibuprofen of paracetamol te slikken. Het wordt afgeraden om aspirine te slikken omdat het gebruik van dit geneesmiddel de bloedstolling tegenwerkt, wat er op zijn beurt weer voor kan zorgen dat de wond niet goed kan genezen en er nabloedingen ontstaan. Direct na het trekken van de tand of kies gaat de wond bloeden. De tandarts zal u dan op een gaasje laten bijten om het bloeden zo snel mogelijk te laten stoppen. Wanneer u na een halfuur het gaasje uit uw mond verwijdert en het bloeden is nog niet gestopt zult u deze handeling nogmaals moeten herhalen. Indien de wond opnieuw begint te bloeden en het bloeden niet te stoppen is met een gaasje, moet u contact opnemen met uw tandarts om te overleggen wat u het beste kunt doen in uw geval.

Echter, een beetje bloed in de mond gedurende de eerste 24 uur na het verwijderen van de tand of kies is normaal. U kunt het vergelijken met een korstje op bijvoorbeeld uw been waarmee u in bad gaat zitten. Dit lost een beetje op, zo is dit ook met de wond in uw mond.

Koorts en andere pijnklachten

Het is ook mogelijk dat u lichte koorts krijgt na het trekken van een tand of kies. Normaal gesproken blijft dit bij een lichte temperatuursverhoging en ebt dit na een korte tijd weer weg, maar als het aan blijft houden en uw lichaamstemperatuur stijgt boven de 39 graden is het verstandig om de tandarts te raadplegen. Met name bij het trekken van verstandskiezen in de onderkaak zult u een opgezwollen wang krijgen. Dit is een normale reactie van uw lichaam na de behandeling en u kunt de zwelling enigszins verlichten door een koude washand of een zakje met ijsblokjes tegen de zwelling aan te houden. De zwelling kan enkele dagen standhouden maar zal hierna afnemen en weggaan. Indien de zwelling aanhoudt en u moeite krijgt met slikken moet u uw tandarts raadplegen. In enkele gevallen is het mogelijk dat het bot rond de getrokken tand of kies gaat ontsteken. Dit kunt u merken aan het feit dat de pijn in de dagen na de behandeling juist toeneemt in plaats van afneemt. Ook in dit geval moet u contact opnemen met uw tandarts.

Ondervindt u pijnklachten of denkt u dat u last heeft van een ontsteking? Raadpleeg uw tandarts voor advies.